03 maj 2010

Om att räkna med okända parametrar i deklarationstider

Det här med uppskjuten skatt på reavinst är inte att leka med. Staten tar 1,67% i ränta och den är inte avdragsgill. Då uppstår genast frågan om man ska fortsätta ha sin vinst uppskjuten och betala denna ränta till Skatteverket eller om man ska lösa det hela genom att baka in det i huslånet (där det egentligen hör hemma).

Maken blev mycket irriterad och kände sig lurad, eftersom han hade förträngt att vi hade en uppskjuten reavinst från lägenheten. Det syns ju inte i hans deklaration och han betalar inte för det, men han tycker inte om det ändå.

Det enklaste är förstås att bara låta statens ränta ticka på varje år, men det känns lite som att ha en skuld man inte amorterar på. Dessutom kan man inte binda räntan eller påverka den alls. Därför valde vi att betala in hela skatten på reavinsten och vips så förvandlades min deklaration från en trevlig "få-tillbaka-flera-tusen-kronor-deklaration" till en ovanligt hemsk deklaration där staten skulle ha lika mycket av mig som jag betalade för min bil. Suck! I längden blir det billigare och vi är mindre styrda av politikernas nycker. Tror jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.