19 mars 2011

En havererad fredagseftermiddag

Maken tog min extra tidiga dagis/fritidshämtning i fredags, så att jag skulle kunna jobba lite mer. Att vabba på halvtid i fem veckor gör inte att man får mycket gjort på jobbet. Men man kan säga att den planen havererade ganska bokstavligt.

Vid tretiden ringer maken och behöver bli räddad på Ulvsundaleden för att Fikusen (Forden) hade gett upp totalt. Absolut ingenting fungerade, inte ens varningsblinkersen. Minin och jag kastar oss iväg för att dra honom hemåt. Att bogsera en bil brukar ju vara hyfsat lätt när man väl köpt en bogserlina, men på en Fikus ska man montera en dragögla först och den stod inte att finna någonstans. Så där stod vi med hakorna i marken och ringde en dyr bärgare i snöovädret i rusningen.

Tiden gick och snön fortsatte falla. Dottern var kvar på dagis, men sonen blev turligt hembjuden till en kompis (dagens första flax!). I denna moderna tid skulle man kunna tro att en bärgare som beställts via Assistancekåren tar kort, men icke. Man förväntas kanske springa omkring med 1.800 kr ifall man skulle behöva bärgning? Alltså skyndade jag mig till en bankomat och tog ut pengar för att möta upp maken, bärgaren och den stendöda bilen vid vår favoritmekaniker Z.

På väg dit ringer maken och ber mig att inte stressa. Z har stannat kvar lite extra på jobbet för att möta upp och lägger dessutom ut pengar åt oss, så bärgaren får betalt och kan åka! (Flax nr 2.) Vilken annan bilverkstad gör sånt!? När jag kommer fram visar det sig att Z dessutom skaffat oss ett bättre pris på bärgningen, så den kostar endast 800 kr. (Flax nr 3.) Han säger till maken "du kan inte prata med sådana människor". :-D

Inom 2 timmar från haveriet är bilen bärgad till verkstaden till ett bra pris och felet är funnet. Ny generator beställs direkt på måndag morgon och bilen blir klar på måndag eller tisdag. Som tur var hade jag en blomma i bilen, som Z fick. Det var det minsta vi kunde göra! Dottern blev hämtad allra sist av förskolans dryga 90 barn efter en dagisdag som pågick från 7:30 till strax efter 17. Hon som skulle få en kort dag med sitt ben och allt... När vi kom hem ville hon vila i sin säng, men hon fick i sig lite middag och popcorn först i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Har ni kollat på domkraften, där sitter öglan i vår Focus! / M

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset - det ska vi kolla när vi får tillbaka bilen från verkstaden!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.