19 februari 2009

Ger mig in i genusdebatten

På dagis har personalen (pedagogerna...) tema "Genus" den här terminen. Alltid bra att man funderar över hur man behandlar olika personer och kanske reviderar vid behov, anser jag. Det behöver ju inte handla om just tjejer/killar, utan kan lika gärna vara gamla/unga eller vad som helst.

Apropå detta, så läste jag nyligen en artikel på AlltOmBarn.se där artikelförfattaren tycker att jämställdhetsdebatten blivit oärlig. Hon anser att vi envisas med att låtsas att kvinnor och män är exakt samma biologiska varelser. Nä. Såklart vi inte är! Precis som hon skriver har ju de flesta av oss en uppfattning om vad som är manligt och kvinnligt, men jag tycker inte att det strider mot att försöka eftersträva någon form av lika behandling av männen och kvinnorna. Jag vill erbjuda både min son och min dotter möjlighet testa om de gillar bilar, rosa, glitter, dinosaurier, vilda lekar, kritor, dockor, lego, pärlor... Och få dem att känna att allt är okej. Vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.