02 februari 2009

Kundvagnsetikett

Brukar läsa DN Etikett med Magdalena Ribbing, som alltid är lika underhållande. Inser efter dagens läsning att jag är en oförskämd drul som inte tänker på mina medmänniskor ett enda dugg och sprider smuts i deras mat och i deras hem! Jag är en sån där hemsk, hemsk förälder som låter mitt barn åka i kundvagnen (alltså inte i barnsitsen)!
http://blogg.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/01/30/smutsiga-barnskor-i-kundvagnar-1330

Hade ärligt inte en tanke på att detta är/kan vara ett stort problem och av alla kommentarer i inlägget att döma finns det gott om folk i båda läger. Kunde läsa många kreativa förslag på hur man löser detta: lämna barnen hemma vid all typ av shopping (för allas bästa, givetvis), ha med skoskydd till barnen, låta barnen stanna i bilen och se på DVD medan man handlar, låta dem gå bredvid kundvagnen och hålla i den (ha!) etc. En förälder beskrev hur hon och maken sagt nej till barnet att få att åka i kundvagnen en gång (p g a smuts) och därefter var saken utagerad och ungen frågade aldrig mer. Sorry, men såna är inte mina barn... De är vanliga barn, inga A-barn. Jag köper argumentet att man ska hålla koll på sina ungar så att de inte terroriserar oskyldiga medmänniskor, men de kan väl få existera på ett litet hörn i alla fall? Och kanske till och med tillåtas få ett utbrott offentligt ibland om de behöver, även i matbutiken?

Kanske man kan införa en extra avgift i dörren för dem som har fräckheten att ta med sina barn in i mataffären? Eller ordna krokar utanför där man kan fästa barnen, bredvid de som det står "VOV" på? Texten kanske kan vara "BARN" kort och gott. Man borde också ha möjlighet lämna ytterligare ett fasansfullt äckligt släkte utanför butiken - de som ställer ned sin handväska på marken! Även dessa är tydligen ett ovanligt motbjudande släkte, fick jag lära mig i samma blogginläggs kommentarer. Oj oj oj. Nu får jag skämmas dubbelt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.