01 juli 2009

Statsrådet - sommardeckare

På sommaren ska man läsa lättsamma, roliga och spännande deckare, tycker jag. Varför inte böckerna om statsrådet, av pseudonymen Bo Balderson. Det finns 11 härliga deckare med det smått galne statsrådet som huvudperson och hans svåger adjunkten som hans ständige följeslagare. Statsrådet bor med sin fru och deras 16 barn (!) i en stor villa i Spånga och han ramlar då och då över mordfall som han löser. Anses säkert hemskt banalt att läsa sådan litteratur, men det bryr jag mig inte om. Underhållning kan ju inte vara fel. :-)

Det finns många teorier om vem som döljer sig bakom pseudonymen Bo Baldersson, men ännu har inte svaret läckt ut. I september 2008 skrev SvD att författaren är en man och att han då fortfarande var i livet. Kommer vi någonsin får svaret?

EDIT: Just idag skriver SvD att de har avslöjat vem som döljer sig bakom pseudonymen och skribenten hävdar att det är trubaduren Olle Adolphson! Jag ställer mig mycket skeptisk till det... DN skriver idag att Baldersons litteräre agent säger att Bo Balderson fortfarande lever och Wikipedia skriver att agenten har lovat att hemligheten ska avslöjas vid författarens död. Känns inte riktigt som det är Olle Adolphson... Eller är det en grupp av författare som står bakom pseudonymen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.