28 maj 2009

Ska du rösta? (Klart du ska!)

Ska du rösta i valet till EU-parlamentet? Det ska jag, för jag tycker det är viktigt att engagera sig nu när vi råkar leva i en demokrati där man får vara med och tycka till.

Är det okej att inte rösta och vara en soffliggare? Jag tycker faktiskt inte det. Så jobbigt är det inte att rösta. Har hört flera som säger att de inte vill rösta för att de inte gillar EU, men det finns partier och kandidater som inte heller gillar EU, som man kan rösta på då. Andra säger att de inte har tid 7 juni, men det går ju lika bra (eller bättre?) att förtidsrösta. Testa mig - jag har motargument mot det mesta! ;-)

Själv tänker jag ta en glasspromenad med familjen och vårt extrabarn till kommunens mobila valpaviljong som ska stå parkerad i närheten av oss på lördag. På vad/vem jag ska rösta på vet jag inte än, men troligen på ett parti/en kandidat som värnar om vår mat och vår miljö. Om man satsar på att hitta något som är en perfekt match med de egna åsikterna kommer man inte hitta någon att rösta på alls, så jag satar på "good enough" i de frågor som är viktigast för mig. Det är för övrigt en mycket användbar filosofi i många sammanhang.

4 kommentarer:

  1. Men jag har ju redan röstat... i riksdagsvalet... kan inte dom visa lite handligskraft och utse några eu-representanter?

    SvaraRadera
  2. Tydligen inte... Så du får göra en insats igen. :-) Gissar att är glad att Sverige inte har folkomröstning ofta? ;-)

    Läste nyligen nåt uttalande (av "nån") om att många partier tycker *helt* olika i EU-parlamentet och i riksdagen. Jag som trodde att varje parti hade en och samma ideologi var de är satte ut sina hejdukar?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är odemokratiskt med folkomröstningar eftersom de inte speglar folkets vilja (pga det låga valdeltagandet osv).

    SvaraRadera
  4. Fast alla röstar ju inte när det är val heller. Så länge alla har möjlighet att rösta och valresultatet respekteras är det väl demokratiskt oavsett valdeltagandet?

    För att komplicera det hela ytterligare så är väl svenska folkomröstningar alltid bara rådgivande?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.