16 oktober 2009

Hantverkare...

Ringde en målerifirma som säger sig föregå med gott exempel i branschen. De säger sig vilja "återupprätta hedern för vårt skrå och göra hantverkaren till en aktad och beundrad person igen" och det låter ju bra. Frågan är om följande scenario är ett tecken på att de är på rätt väg:

- Dag 1: Ringer firman som lovar att höra av sig kommande vecka för att komma och titta. Ett preliminärt pris på cirka 10.000 kr lämnas på telefon.
- Dag 9: Ringer upp och undrar när de kan komma. Projektledaren lovar att komma inom 2h.
- Dag 9: Projektledaren kommer och tittar. Priset har nu stigit till 12.000-15.000 kr, trots att förutsättningarna förstås är desamma. Projektledaren lovar att höra av sig med ett exakt pris kommande vecka.
- Dag 17: Ringer upp projektledaren, som säger sig ha glömt att ringa (igen). Nu landar priset på 16.000 kr och arbetet ska ta 4 dagar.

När jag undrar hur priset kan ha stigit från "cirka 10.000 kr" till 16.000 kr under två veckors tid, svarar han att det är mer jobb än han trodde. Som den bitch jag är, kan jag inte låta bli att invända att taket har varit cirka 35 m2 stort och gjort av furupanel hela tiden. Karln kläcker då ut sig kommentaren "ja, men det såg större ut när jag såg det i verkligheten". Antar att det inte tar längre tid att måla för att det ser större ut än det är, men vad vet jag?

De har en bra bit kvar till sitt mål, känner jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.