17 mars 2010

Krokodiler i sovrummet och turkos gröt på dagis

Dottern gallskrek och grät floder cirka en kvart efter jag lagt henne igår för att det var en "kokkedil" i hennes rum. Hon pekade och pekade och jag gissade och gissade. Till slut lyfte jag upp henne och använde hela henne för att peka ut krokodilen. Den fanns mellan två fjärilar på väggen... Fast jag såg bara den gula väggen. Den enda krokodil-likande figur jag sett i hennes rum är en McDonald's-leksak (snarare drake). Den tog vi bort för flera veckor sedan.

Sonen ville skynda till dagis i morse och äta frukost. Redan kl 7:15 ville båda barnen åka, vilket var i tidigaste laget. Jag försökte förklara att man måste komma till dagis den tid man sagt (alltså kl 7:45), men det gick inte riktigt fram. Lillasyster deklarerade att hon skulle äta yoghurt och sonen sa att det nog inte skulle bli gröt idag, för det fick de igår.

Jag: Vilken gröt fick ni igår?
Sonen: Vet inte den heter.
Jag: Hur såg den ut? Vit eller brun eller grå?
Sonen: Den var turkos.
Jag: Skojar du med mig nu?
Sonen (gravallvarlig): Nej.
Jag: Okej. Är du säker?
Sonen: Ja... Den kanske var turkos-vit, då.
Jag: Jaha. Var den god då?
Sonen: Ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.