18 mars 2010

Kvällstidningsråd

Kvällstidningarna är alltid lika underhållande. Var får de allt ifrån? Nu tipsar Expressen om hur man kan leva livet enklare och ger oss 10 tips för ett lagom livstempo (mina kommentarer i kursiv stil):
  1. Om du börjar med något nytt – sluta med något annat.
    Hur menar de här? Ska man aldrig någonsin multitaska?
  2. Bekämpa tidsoptimism – beräkna dubbelt så lång tid.
    Bra tanke. Ihop med punkten ovan blir det astronomiskt mycket tid. 
  3. Boka in en fixardag för att göra alla små surdegar som ligger och jäser och stressar.
    En fixardag? Artikelförfattaren bor inte med sin familj i ett 70-talshus, förstår jag. 
  4. Inför en tv-fri kväll varje vecka – eller en hel vecka varje månad. Övrig tid: titta bara på program som du valt i förväg.
    Slutsats: allt är TVns fel.
  5. Svara inte i telefon bara för att det ringer – låt telefonsvararen gå i gång och ring tillbaka då det passar dig.
    Skjut upp allt, alltså. Ger bra tempo nu, men kanske ett annat (oönskat) tempo senare?
  6. Beräkna din sannolika dödsdag. Då blir det tydligt att din tid är utmätt. Ägna den åt viktiga saker.
    Jag fattar.
  7. Prioritera aktiviteter som ger dig flera värden samtidigt, som till exempel att paddla kajak med någon du gillar.
    Det köper jag.
  8. Städa och tvätta lagom – det kan spara tid och förbättrar kanske immunförsvaret.
    "Lagom"? Vilket perfekt råd! Lagom för mig är ingenting, tror jag bestämt. Knappast bra för varken immunförsvaret, familjen eller omgivningen. 
  9. Tänk ut om du kan sälja saker som kräver tid och skötsel.
    Ska jag sälja huset? Och katten?
  10. Minska tiden du tillbringar på jobbet.
    Livet blir knappast enklare med en arg chef, eller? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.