14 oktober 2010

Barnvaktsdags och föreläsning

Idag ska barnens älskade barnvakt L hämta dem på dagis och fritids. Hon bor granne med oss och hon är mycket poppis som barnvakt. Vi betalar henne förstås, så det blir win-win och inga tacksamhetsskulder. Lillasyster tycker så mycket om L att hon först blir alldeles generad och lite fjantig när de ses. :-)

Jag har sagt till på dagis och fritids att L hämtar, så de inte lämnar ut barnen till vem som helst... För i verkligheten händer det tydligen att personalen lämnar ut fel barn - låter väldigt oengagerat?

Själv ska jag lyssna på Malin Alfvén i kväll, som just släppt boken Tagga ner! - Lagom bra föräldrar är bäst. Jag har bara hunnit läsa en del av den, men den verkar bra. Så här beskrivs boken:
"När du är på jobbet känner du att du borde vara med barnen. När du är hemma känner du att du borde jobba lite mer. Många föräldrar har dåligt samvete för stort som smått, de tycker att de inte räcker till som föräldrar och är otroligt självkritiska. Alla vill vi vara världens bästa förälder."

Känns det bekant? Jag vet inte om lagom bra föräldrar bokar barnvakt för att lyssna på föredrag, men det kanske jag får veta i kväll. ;-)

2 kommentarer:

  1. Nä, en lagom bra förälder gör nog inte så. Men kanske en jätte bra! Lät ju inte som om barnen tyckte det var så tråkigt att bli vaktade och om du gör nått som du tycker är lite trevligt känns det också som en win-win-situation.

    SvaraRadera
  2. Om alla tycker det är win-win är det svårt att klassa det som annat än bra?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.