03 december 2010

Ett vetenskapligt test

C och jag diskuterade hur väl det stämmer att man blir ungefär dubbelt så lång som vuxen som man var vid 2 års ålder. På henne stämmer det tydligen, så jag grävde fram mitt gamla BVC-kort och kollade hur lång jag var vid 2 års ålder. Det sjuka är att det stämmer även på mig... Jag var verkligen bara 80 cm vid 2 års ålder! Är inte det mer som en ettåring?

Nån mer som har några vetenskapliga observationer kring detta? Det måste finnas en hel massa personer det inte stämmer på också. Min syster yster måste ha varit 77-78 cm vid 2 år - är det ens sannolikt? Pyttesystrarna, liksom. Och de barn som var ovanligt långa vid 2 års ålder, blir de verkligen 190-200 cm?

In med era siffror nu! :-)

7 kommentarer:

  1. Jag kollade på det för mig själv och även min syster och bror för några år sedan. Och det stämde så där... Men jag minns inte siffrorna.

    Hade för mig att det var olika åldrar för pojkar och flickor?

    SvaraRadera
  2. Jag hittade en annan formel:

    "Enkelt kan ärftlighetslängden beräknas som:

    (Fars längd+mors längd)/2 +6,5cm eller -6,5 cm

    Om pappan är 180 cm lång och mamman 170 cm blir ärftlighetslängden (180 + 170)/2 = 175 cm. Är barnet pojke lägger man till 6,5 cm för att få den förväntade medelföräldralängden, är barnet flicka dras 6,5 cm ifrån. Nio av tio barn får en längd som hamnar inom ±10 cm från den beräknade medelföräldralängden."

    I sånt fall skulle alla döttrar eller söner bli ungefär lika långa.

    /C

    SvaraRadera
  3. Just ja: I sånt fall blir alla våra barn runt 177,5 cm (+/- 10 cm...)

    /C

    SvaraRadera
  4. Spännande med fler formler! :-)

    Med den nya formeln blir det så här för oss:
    sonen blir 179,5 cm (± 10 cm)
    dottern blir 166,5 cm (± 10 cm)

    Enligt formeln skulle både min syster och jag blivit 163,5 cm (± 10 cm). Det där med ±10 cm gör ju att det oftast stämmer... Allt mellan 153,5-173,5 hade funkat! Kan de mena inom 10 cm!?

    SvaraRadera
  5. Fast formeln stämmer faktiskt inte på mig och mina syskon (bara 1/4 stämmer det på). Alla systrarna borde i sånt fall vara 161 cm och brorsan 174 cm (+/- 10 cm) men jag och ena syrran är 176 cm och brorsan 196 cm så ganska väl utanför marginalerna... Hos oss är det alltså 3/4 som det inte stämmer på och inte 1/10...

    /C

    SvaraRadera
  6. Om det första stämde skulle jag var 183 cm och det är jag inte, tack och lov. Det andra tror jag stämmer bättre men jag tycker att +/- 10 cm ger en ganska bred marginal. Människor är olika helt enkelt och tur är väl det.

    SvaraRadera
  7. Ingen metod är riktigt tillförlitlig. Vilka parametrar är det som styr vår längd egentligen? Finns säkert nån cool forskning - frågan är bara om man förstår den?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.