21 december 2010

Hur mycket får det kosta?

Hur mycket är det egentligen värt att åka bil till jobbet? Eller kanske skulle man fråga sig hur mycket det får kosta? Jag har räknat på vad min bil har kostat mig per mil i år och det är grisigt mycket. Om man räknar med bensin, skatt, försäkring, service och reparationer kostar varje mil mig nästan 31 kr. Lägger man på värdeminskningen på bilen hamnar man på hela 37 kr.

Det innebär att resan till och från jobbet kostar mig runt en hundring per dag! Det hade kanske varit okej om jag hade haft långt till jobbet eller om jag kört en stor, fin bil. Nu kör jag en nästan 10 år gammal sketen småbil och det borde vara betydlig billigare. I vår får det bli försäljning och inköp av ett billigare åk - utan AC, elfönsterhissar och kamkedjor som bara går sönder. Kanske kan man hitta en gammal Skoda Felicia (igen) för under 10.000 kr och bara ha trafikförsäkring? Trist, men billigt (billigare). Det borde ge ungefär halva milkostnaden enligt mina beräkningar. En besparing på kanske 20.000 kr/år i runda slängar.

Å andra sidan skulle ett SL-kort ge en besparing på nästan 30.000 kr, men också minst 5h extra i restid per vecka. Ett årskort på SL kostar knappt 7.300 kr, men billigare än så blir det inte om man inte går eller cyklar förstås.

Frågan är alltså "Hur mycket får det kosta?"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.