25 januari 2011

En materialsport med ny teknik

De flesta sporter handlar väldigt mycket om utrustning numera. Att man behöver vissa redskap och annat förstår jag ju, men allt blir mer avancerat och faktiskt lite svårt att begripa sig på. Extra svårt blir det om man missar flera års utveckling (både av material och sig själv) och plötsligt inte fattar mycket alls. Hur ska man egentligen ska åka på carving-skidor? Så som jag lärt mig åka utför är helt fel och uppfattas, enligt många forum, som astöntigt.

I julklapp fick jag ett par fina slalomskidor av maken som heter K2 One Luv. Förutom att de är de coolaste skidorna i hela skidbacken, så försöker jag förstå mig på vad just de här har för egenskaper och hur de ska användas. Beroende på var man läser, så passar de för nybörjare, medelgoda åkare och avancerade åkare.

Några sköna citat:

På millimetern samma mått som storsäljaren Burnin Luv, men mjukare och mer förlåtande egenskaper. Man har även bjussat på mer rocker för att toppa svängvilligheten ytterligare. One Luv är en extremt lättåkt skida. Om du är helt ny, på tillfälligt besök i skidsporten eller av andra anledningar håller nere farten blir det inte mycket trevligare än så här.

Passar den erfarne åkaren som kan stå emot accelerationen som ges av dessa skidor vid varje sväng. K2´s egna pistskida, som har en blandning av storslalom och slalomegenskaper.

En pistskida som tillåter åkaren att ta kommandot när det behövs, en underbar skida för riktig "manchester" åkning.

De är snabba, men långsamma och med mer "rocker". Bra att de är förlåtande, för man vill ju inte ha långsinta skidor!

Pjäxor kan man också göra ganska avancerat, men där nöjer jag mig med att de är varma och sköna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.