18 augusti 2009

Att be om hjälp

Har funderat en del på det där om att be om hjälp på sistone. När är det okej att be om hjälp egentligen? Kan man be om hjälp när det inte är nödvändigt (bara för att man vill) eller är det bara egoistiskt?

Maken och jag har ju två barn och det har vi av egen vilja, såklart. Och det ska ju helst inte drabba någon oskyldig. Vi älskar våra barn massor, men ibland vill vi göra saker som de inte kan följa med på, t ex gå på bio och se nya Harry Potter eller gå på restaurang. Eller åka till Hasseludden igen! Det känns inte okej att be nån vara barnvakt när det inte är nödvändigt, i alla fall inte om man inte tidigare t ex passat deras barn eller gjort något annat för dem. Det känns enklare med en barnvakt man betalar...

Senaste "be om hjälp"-problematiken är om jag ska be min 89-åriga mormor sitta hemma hos oss när hantverkarna kommer och slutför fönsterinstallationen. Klart jag kan jobba hemifrån, men det vore bra om jag kunde vara på kontoret nu när vi närmar oss release (är Mrs Scrum Master). Det är ju inte så att det inte går att lösa och det är ju inte mormors fel att vi valt att byta fönster.

Finns det några bloggläsare där ute som vet vad som är rätt? Det kanske inte finns några kvar?

3 kommentarer:

  1. Tycker man kan be om hjälp och lita på att folk har vett att säga nej om de vill. Men jag undrar lite vad din mormor ska tillföra i fönsterinstallationen?

    SvaraRadera
  2. Jo, jag är kvar!

    Men jag tror att de flesta generellt är dåliga på att be om hjälp. För det är faktiskt inte så lätt. Sen måste man ju såklart gå på känsla i olika situationer. Ibland kan det ju faktiskt vara så att den som hjälper till tycker det känns bra att kunna hjälpa till. Om det är så med mormor och fönstrena har JAG dock ingen aning om...

    /Emma

    SvaraRadera
  3. Tack för åsikterna. :-) Mormor vill gärna vara "husvakt" och släppa in och ut hantverkarna. Fönsterinstallationen behöver hon inte befatta sig med alls.

    Känner mig fortfarande tveksam till det här med att be om hjälp... Det mesta kan man lösa på egen hand (eller strunta i) och att en hel del saker blir omöjliga att göra när man är förälder är ju inget nytt. De flesta man känner har ju mer än fullt upp med sitt eget. Hur svårt har folk att säga nej?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.