03 augusti 2009

Knytis någon?

I slutet av sommaren brukar kvällspressen tipsa om hur du kan spara pengar för att överleva till nästa lön. Det är alltid roande läsning, men oftast utan så mycket substans. Expressen tipsar oss om hur en "vanlig familj" kan spara 6467 kr/månad med vad de kallar enkla knep, t ex matlåda och sluta dricka/röka/äta snacks/köra bil. Wow... Varför inte hyra ut huset och tälta också?

I en angränsande artikel hävdar man att en "vanlig familj" har matkostnader på 8.000 kr i månaden och att halvfabrikat och färdigmat är boven. Nähä? Experternas spartips ger jag inte mycket för. Att ta med matlåda till jobbet känns okej, men att baka allt bröd själv? Eller ställa bilen och åka kommunalt? Sy om gamla kläder till nya kläder? Sälja allt man inte använder och handla på rea? Det kräver ju oceaner av tid i stället.

Tipset "Bjud över vänner på knytkalas i stället för att mötas på krogen" känns som ett dåligt lågbudgetalternativ. Måste vännerna verkligen ha med sig maten själva? Min prognos är att det tipset gör att man får ont om vänner med tiden... Jag tycker redan att jag träffar mina vänner för sällan och att be dem ta med sig mat lär inte göra att vi ses oftare. Dessutom gillar jag att laga mat.

Om jag tröttnar på att vara systemutvecklare ska jag nog söka jobb på en kvällstidning och be att få skriva lätta artiklar, gärna med egentillverkade små husmorstips och annat snusförnuftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.