06 augusti 2009

Enkelt i teorin, svårt i praktiken

Det är svårt att vara förälder idag, tycker jag. Enligt DN är jag inte ensam om att tycka det. Man anser inte längre att det är ödet som avgör barnens liv, utan hur kompetenta föräldrarna är på att vara just föräldrar. Det är ett nästan övermäktigt ansvar och alla vill såklart att deras barn ska känna sig trygga, få en bra självkänsla etc.

Mamman som intervjuas i artikeln tagit intryck av familjeterapeuten Jesper Juuls tankar om det kompetenta barnet. Hon menar att han anser att man verkligen ska lyssna på sitt barn och behandla det så som man själv vill bli behandlad. Javisst, inte alls konstigt. Enkelt i teorin, men skitsvårt i praktiken!

Min son svarar ofta "Vet inte" eller "Kommer inte ihåg" när jag frågar honom något. Vilken respons är den rätta på det svaret? Vad borde hans svar säga mig? Förälderns förmåga att analysera barnets svar är förstås avgörande för vilken respons barnet får. Hur ofta får man veta om responsen man gav var rätt eller fel? Vad du än gör, så tappa inte tålamodet! En förälder som tappar tålamodet är en dålig förälder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.