17 november 2009

En smart parkering

Det finns tonvis med snusförnuftiga spartips, men de är ofta ganska tråkiga. Hur kul är det t ex att handla på Willy:s varje vecka eller ha svinkallt inomhus?

Nej, ett bra spartips ska ha lite hårda data som backar upp det hela (oj, vad fyndigt - ni fattar snart) och vara en utmaning för skallen. Maken har sagt det länge och nu har jag hittat det på det allvetande internet också: man ska alltid backa in i parkeringsrutan! Förklaringen är att motorn drar mer bränsle när den är kall och då är det bäst att bara köra rakt fram, inte backa och joxa. Antalet accelerationsmoment med kall motor ska vara så få som möjligt för att inte bilen ska sluka soppa (eller spy ut avgaser).

Nu tror ju inte jag att man sparar så himla mycket pengar på det här sättet att parkera, men jag har i alla fall blivit bättre på att backa sedan jag började. Det är värt mer för mig än 25 kr/vecka eller vad man nu kunde spara på att alltid parkera backandes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.