12 november 2009

Hur långa (korta) blir dina barn?

Jag vet inte om jag tror på det här med att räkna ut barnens längd utifrån föräldrarnas helt och fullt, men det är lite spännande.

Flickor:
(fars längd + mors längd)/2 - 6,5 cm

Pojkar:
(fars längd + mors längd)/2 + 6,5 cm

Tydligen hamnar 9 av 10 barn inom ±10 cm från längden beräknar enligt formeln ovan. Menar de verkligen ±10 cm, inte inom 10 cm (d v s ±5 cm)? Känns inte ±10 cm som en ganska grov chansning som nästan alltid kommer stämma? Får man fram t ex 170 cm på en tjej, så betyder det att hon kommer bli 160-180 cm?

Med formeln oven blir blir sonen (186+159)/2 + 6,5 = 179 cm
och dottern (186+159)/2 - 6,5 = 166 cm

Medellängden för kvinnor är cirka 165 cm och cirka 180 cm för män. Enligt formeln blir våra barn ungefär medellängd, så en kort mamma kompenseras av en lång pappa.

Själv borde jag vara 163,5 cm lång ((177+163)/2 - 6,5), vilket är ca 5 cm längre än det blev. Min lilla syster borde varit 10 cm längre! Ajdå. Nedåtgående trend i min släkt, kan man säga. Närsyntheten blir också bara värre och värre. Tur att vi mina föräldrar inte fick ett tredje barn, eftersom det barnet rimligen skulle blivit kortvuxet och synskadat.

2 kommentarer:

  1. Min favoritmetod att räkna ut längd i vuxen ålder är att ta varje barns längd när de var 2 år gamla och dubblera denna längd. Det stämmer väl överens med mig och alla mina syskon. I sånt fall skulle äldsta tjejen bli som jag (176 cm) och yngsta 184 cm.

    Med "din" metod blir båda tjejerna 184 cm och det tror jag inte riktigt på eftersom lill-tjejen är en lång liten tjej och har alltid varit :-)

    /C

    SvaraRadera
  2. Läste någonstand att man ska dra av några cm för tjejer med "2-årsmetoden" eller om det kanske var så att man skulle ta längden vid 18 månader?

    Med "2-årsmetoden" blir sonen 178 cm och dottern cirka 175 cm. Verkar mysko.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.