05 november 2009

Fler tankar om svininfluensan

Staten har svar på allt om svininfluensan, via krisinformation.se. Det är inte lätt att veta vad som är rätt och de flesta i min omgivning verkar ropa "ja" till vaccin och nästan all kritik jag kan hitta är från veganer och miljöaktivister som oroar sig för ägg, kvicksilver och hajarna (vaccinet innehåller skvalen, som kommer från hajens lever).

Bloggaren bakom TantraBlog verkar lika förvirrad som jag. Skönt i alla fall att man inte är ensam om att inte veta vad som är rätt och varför. Läsvärt, tycker jag. (För övrigt tycker jag hans blogg verkar full av mindre bra saker.)

Jag ville främst ha fler skäl för/emot vaccination och få veta hur länge vaccinet verkar. De kortfattade svaren är att man ska vaccinera sig för att skydda andra och samhället samt att vaccinet verkar i minst 9 månader, men troligen längre. Om man får influensan, får man livslångt skydd då?

När det gäller barn känns inte detta så bra:
"För att ta reda på hur säkert vaccinet är har tillverkaren GSK kartlagt biverkningar hos mer än 12.000 personer, inklusive 300 barn."

2 kommentarer:

  1. Jag jobbar i ett projekt med smittskyddsenheten i Stockholm. Träffade läkaren som vi jobbar med i går och han hade vaccinerat sig och hela sin familj, och hans kollegor har också gjort det. Gott tecken tycker jag ;-) /Torbjörn

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.