04 november 2009

Vaccinera eller inte - det är frågan?

Det är ett himla hallå om svininfluensan i media nu, speciellt om vaccinationen som ska tas i två doser. Vår familj har inte tagit något beslut om vi ska vaccinera oss. Jag känner mig inte övertygad om att det är det rätta att göra, även om experterna förstås säger sig veta. Barn under 3 år bör inte vacicneras, eftersom vaccinet inte är testat på så små barn, så för lillasysters del är det ingenting att fundera på. Läste någonstans om att vaccinet är dåligt testat på barn i allmänhet.

Varför ska man då vaccinera sig? Tydligen mest för att skydda andra, i alla fall så länge man inte ingår i en riskgrupp. Och varför ska man inte vaccinera sig? Tja... Jag brukar inte vaccinera mig mot den vanliga influensan.

Det som är så bra med en blogg är att folk som är smartare än man själv kan komma med kommentarer. Varsågoda. :-)

4 kommentarer:

  1. Stora E fick sin första spruta idag! Men det är inget självklart beslut. Jag ska försöka vaccinera mig själv också.

    SvaraRadera
  2. Som sagt, jag tycker ju att man ska göra det. Även om man så klart får bestämma själv. Speciellt om man har läst på lite. Blir lite trött på folk som säger "Men jag brukar inte blir så sjuk". Då känns det lite som om man inte riktigt har fattat grejen... Lite längre utläggning (ja, faktiskt) om vad jag tycker skrev jag på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Fick in ett "så" för mycket i min förra kommentar. Skulle stå "Men jag brukar inte blir sjuk".

    SvaraRadera
  4. Tack.

    Jag har läst på, men är ändå inte övertygad om att det är rätt. Jag har nog inte fattat grejen. :'-(

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.