12 november 2010

Surdegen

Blev lite nyfiken på det här med att baka med surdeg och köpte en bok för ett tag sedan. Läste lite och sedan hamnade idén i träda...

Nu har jag sån tur att jag har flera kompisar som kan det här med surdeg och av Y fick jag en "bit" att börja med. Den har fått mat (och vatten) under veckan jag haft den och den bubblar och har sig. Nu till helgen ska jag göra ett försök att baka med den också. Att bara mata den är inte poängen... Tydligen kan man frysa in en snutt att ta fram om man råkar döda sin surdeg. Ska nog göra det, eftersom det är ganska långt till Y:s surdeg på andra sidan stan. De andras surdegar har jag inte koll på just nu. :-)

3 kommentarer:

  1. Äh, inte tror jag det är någon risk att döda den. Och om det skulle hända har jag surdeg på både råg- och vetemjöl. Och det är ju inte så långt bort.

    /Emma

    SvaraRadera
  2. Åh vad spännande. Jag köpte rätt mjöl igår så nu kan jag börja mata min "bit" med som jag fick av Y. Hoppas den också växer som den ska...
    /C

    SvaraRadera
  3. Skönt med backup i kommunen!

    Jag vet inte om surdegen växte så mycket egentligen... Den fick ju mjöl och vatten.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.