23 juni 2009

BMI för barn och spanska inkvisitionen

Är det vettigt att mäta BMI för barn från 3 års ålder? Jag tycker inte det. När sonen var 3 år låg han precis på gränsen till fetma (!) och på kontrollerna vid 4 år och 5 år har han precis legat på gränsen för övervikt. Gräns för undervikt finns inte för barn (bara för vuxna) och hur vettigt är det?

På femårskontrollen igår förhörde BVC-tanten både honom och oss om vanor kring sötsaker, så att man fick en känsla av att det var spanska inkvisitionen eller nåt. Hon ville att vi skulle vara medvetna om att han låg på gränsen för övervikt och tänka på vad han äter och om han rör på sig. Jag ville bara skrika åt henne "Titta på honom!". Han är klart normalviktig och vi kommer inte klassa glass, fika och saft som lördagsgodis vad BVC än säger. En uppväxt full med matförbud och rörelsetvång lär inte skapa en glad och sund människa. Varje gång vi kommer från BVC känner jag mig tillplattad och arg och vill aldrig gå dit mer...

EDIT: Familjeläkaren Göran Sjönell säger att barn behöver energirik mat för att utvecklas och må bra och att BMI för 4-åringnar är "helt befängt". Tack! Bra talat. :-)

2 kommentarer:

  1. Ibland blir det överdrivet. Och jag håller med, lite saft måste väl ändå ungarna få dricka... suck.

    Och sen är det väl så att det är viktigt att få i sig en del fett, tex för att hjärnan skall utvecklas.

    SvaraRadera
  2. Ibland blir det mycket överdrivet... BVC är bra på sånt.

    Dessutom: vad vill ungar ha mest av allt? Jo, sånt som är förbjudet? :-D

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.